Sexköp

Rättegången mot Göran Lindberg inleddes häromdagen. Göran har varit rektor för Polishögskolan och länspolismästare och nu är han åtalad för massor av sexualbrott. Twisten i storyn, förutom att han varit högstatuspolis, är att han också varit jämställdhetsivrare inom polisen.

Rättegången är som sagt inledd och han är åtalad för många olika brott men det enda han erkänner är köp av sexuella tjänster. Jag har läst flera tidningsartiklar där det kommenteras att han erkänner sexköp men nekar till att ha en dålig kvinnosyn. Som att det vore en omöjlig konflikt och att det är en motsägelse.

Nu skulle jag kunna spela helt oförstående och ställa retoriska frågor om ”Vad har sexköp med synen på kvinnor att göra??”. Jag begriper såklart att lagen som förbjuder köp av sexuella tjänster inte handlar om någon slags allmän syn att det där med prostitution är äckligt utan man vill markera att det handlar om kön och att det är just sexuella köp av kvinnor som är förbjudna. Just för att dom är kvinnor. Finns säkert några religiösmoralkonservativa som också tycker det är allmänt obehagligt med sex&snusk och som förespråkar ett moraliskt korrekt leverne, men jag ser lagen om förbud mot sexköp som en könspolitisk konstruktion.

Nu ställer många alltså frågan om hur det är möjligt att köpa sex och ändå inte ha en negativ kvinnosyn. Jag blir faktiskt frågande och upprörd på riktigt av det här. Mitt frågande består i att jag faktiskt inte tycker sexköp är något som bryter mot min moral. Alltså: dom flesta brott som det står om i lagboken motsvarar min moral, tex så tycker jag det är omoraliskt att stjäla. Då känns det naturligt att det är olagligt att stjäla. Men det här med att det är omoraliskt att köpa sex… nej, jag känner inte att det är omoraliskt!

Det är så himla typiskt det här att Lindbergs sexköp kopplas ihop med en dålig kvinnosyn. Jag VET att det är många som gör en koppling där men jag gör det inte och därför blir det obegripligt. Varför skulle man ha en ”dålig kvinnosyn” om man köper sex?? HÄR kommer min andra moralmacka och det är att jag tror att jag har en mycket mer jämlik syn på prostituerade i och med att jag inte tycker det är förnedrande att köpa sex. Nu drar jag en långsökt parallell här men när jag har jobbat som städare så har jag då och då träffat människor som jag städat hos som jag känner att dom har tyckt synd om mig. För att jag städar. Jag tycker inte att det känns ett dugg förnedrande eller så att städa åt andra människor men när någon tycker synd om mig, beklagar… ja, då känns det i hjärtat förnedrande. Då är vi inte jämlika människor utan då tycker någon att den är över och jag är under och den vill visa sin medmänsklighet genom att säga ”sorry”. Oerhört förnedrande! Det är inte förnedrande att städa förrän andra människor ser det som förnedrande.

Mina teser som jag slänger ur mig så här helt plötsligt är att a) sexköp inte alls behöver ha något med någon slags kvinnosyn att göra och b) sexköp inte blir förnedrande förrän människor ser det som förnedrande.

UPPDATERING:

JK föreslår idag att straffet för sexköp ska skärpas. Idag kan det max ge 6 månaders fängelse och det vill hon att det höjs till 1 år. Hon tycker att dagens straff är ”orimligt låga” (står på SVT-text).  Ursäkta, men hur anstår det en JK att ha åsikt om detta?? Vi lever i en demokrati och det är riksdagen som stiftar lagar och JKs åsikt om straffsatser är rimliga eller inte är högaktningsfullt lika mycket eller lite värda som mina. JK ska veta hut. JK tycker straffet är orimligt lågt och jag tycker det är orimligt högt. Jag begriper inte att JK ens tar ord som ”orimligt” i sin mun för är det något en enskild människa eller myndighet inte får eller ska avgöra så är det vad som är rimligt när det gäller lagar och straff.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

